Pegou multa por conversa telefônica no volante, ah…, na Suécia!

Få döms för mobilprat i bilen

Färre än 40 personer har åtalats – och ytterligare ett 20-tal har erkänt – för att ha kört slarvigt när de använt telefon i bilen sedan den nya lagen trädde i kraft i slutet av förra året. Alldeles för få, anser polisen.
Få döms för att ha använt mobiltelefoner i bilen.

Få döms för att ha använt mobiltelefoner i bilen.

FOTO: Erlend Aas /NTB Scanpix

9 augusti 2014 kl 17:33, uppdaterad: 9 augusti 2014 kl 17:34

I december förra året skärptes lagen så att det blev förbjudet att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning i bilen så att det påverkar körningen på ett ”menligt sätt”.

Sedan dess har 34 fall gått till åtal, till och med maj i år. Ytterligare 22 personer har accepterat strafförelägganden. Av de 17 domar som SvD har tagit del av så har alla utom två varit fällande. I elva fall har Transportstyrelsen tillfälligt dragit in körkortet som följd.

Bengt Svensson, ansvarig för trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen, tycker att 34 åtal är lite.

– Jag blir lite förvånad, jag hade väntat mig mer. Det är inte mycket om man jämför med hur vanligt fenomenet är. Jag ser ju många gånger själv när jag är ute och kör situationer där man skulle kunna stoppa och rapportera, säger Bengt Svensson.

Det är inte mycket om man jämför med hur vanligt fenomenet är.

Det är oklart om den låga siffran beror på att polisen rapporterar få fall eller om åklagarna är ovilliga att väcka åtal, eftersom polisen saknar statistik. Bengt Svensson tror att det kan bero på att trafikpoliser inte har varit så flitiga med rapporteringen.

– Jag tror att många är lite osäkra på om de kan bevisa att det är mobiltelefonen som är orsaken. Och i början har nog vissa en lite undervisande roll och tillrättavisar hellre. Men ju fler domar som kommer desto mer stärkt kan man bli i sin uppfattning. Vi ser domarna som utbildningsmaterial, säger han.

Lagen har kritiserats av vissa, även poliser, för att vara otydlig. Vad innebär det att körningen har påverkats ”menligt”, och hur bevisar man att det beror på telefonen? Fredrik Ståhle, trafikpolis på Stockholmspolisen, är mycket ute på vägarna – men har hittills inte rapporterat ett enda fall.

– Det är en väldig luddig lag men det är typiskt Sverige, man börjar försiktigt i stället för att slå till och göra det förbjudet, som det är i nästan alla länder. Jag tror att många drar sig för att rapportera när man inte har riktigt tydliga riktlinjer, säger Fredrik Ståhle.

Maria Hansson i Kungälv stoppades av polisen när lagen bara hade funnits i några veckor. Hon hade gjort ett hastigt byte av körfält så att en polisbil som kom i 110 kilometer bakom fick tvärnita för att undvika en krock.

När polisbilen passerade såg de att hon pratade i mobiltelefon. Maria Hansson anser inte att det var mobilpratandet som orsakade händelsen, utan att det var för att polisen körde så fort. Hastighetsbegränsningen på vägen var 80 kilometer i timmen.

Men hon dömdes till 1 500 kronor i böter och fick sitt körkort indraget i en månad. Hon tycker att tanken med lagen i grunden är bra, men menar att det blir godtyckligt.

– Alla sitter ju i telefon i bilen. Jag skulle vara för lagen om det var ett totalförbud. Nu blir det en gråzon. Det var inte ens nära att inträffa en olycka. Poliserna som stoppade mig visste inte vad de skulle göra och fick ringa befälet fyra gånger. Det kändes som att de ville testa att ta någon för att lagen var ny, säger Maria Hansson.

Deixe uma resposta

Preencha os seus dados abaixo ou clique em um ícone para log in:

Logotipo do WordPress.com

Você está comentando utilizando sua conta WordPress.com. Sair / Alterar )

Imagem do Twitter

Você está comentando utilizando sua conta Twitter. Sair / Alterar )

Foto do Facebook

Você está comentando utilizando sua conta Facebook. Sair / Alterar )

Foto do Google+

Você está comentando utilizando sua conta Google+. Sair / Alterar )

Conectando a %s