O empresário da SCA considera que as viagens para caçadas são viagens de trabalho

SCA-toppen tar affärsflyget till jaktresor

Solo i privatplanet med jakthundarna till och från fjällstugan. Barn och barnbarn som flyger ensamma. Otaliga jaktresor. SvD Näringslivs och N360:s granskning av SCA SCA B -1.10%:s ordförande Sverker Martin-Löf tecknar en bild av hur bolagets affärsflyg använts som personlig flygtaxi.

Sverker Martin-Löf.

Sverker Martin-Löf.

FOTO: Magnus Hjalmarson Neideman

Sverker Martin-Löf har varit SCA:s starke man ända sedan 1980-talet. 1988 blev han vd, en post som han innehade fram till 2002 då han klev upp som styrelseordförande. I den rollen har han möjlighet att använda sig av bolagets flygplan, vilket han utnyttjat flitigt enligt SvD Näringslivs källor.

Så flitigt att många både inom och utom SCA under åren reagerat på vad de uppfattat som misstänkt missbruk. Enligt flera källor vistas Sverker Martin-Löf en betydande del av sin tid i Norrland, bland annat i den jaktanläggning i Härjedalen som han fritt får förfoga över, vilket var en 60-årspresent från SCA.

När Sverker Martin-Löf i intervjuer motiverat behovet av att SCA och andra företag i Industrivärdensfären håller sig med egna flygplan har det handlat om att bolagen är globala.

– Vi anser att det är viktigt att vd och koncernledning kan vara närvarande fysiskt i hela den internationella organisationen, har han sagt till SvD Näringsliv.

Men när han själv har flugit de senaste åren har den vanligaste rutten varit mellan Bromma flygplats och Östersund, visar SvD Näringslivs och analyssajten N360:s granskning. Fram till nyligen hade SCA tillgång till tre flygplan av modellen Falcon100, med plats för upp till åtta passagerare. Dessa har Sverker Martin-Löf använt mycket frekvent.

Några exempel: En måndagsmorgon lyfter SCA:s plan från Bromma till Östersund. Där hämtas Sverker Martin-Löf upp och flygs till Bromma. Samma kväll skjutsas han upp till Östersund igen medan planet återvänder tomt till Bromma.

En vardag strax före jul ett år flyger planet upp tomt för att hämta Sverker Martin-Löf. Påföljande dag flygs han tillbaka till fjällen, och planet tomkör hem.

Den här typen av skytteltrafik för att transportera Sverker Martin-Löf fram och tillbaka till Östersund är ett återkommande mönster.

Totalkostnaden för att flyga en Falcon100 varierar kraftigt beroende på hur mycket de används, men enligt bedömare kan ett genomsnitt ligga på runt 50 000 kronor per flygtimme. Inklusive tomflygningar kan det därmed kosta nästan 150 000 kronor att flyga Sverker Martin-Löf mellan Stockholm och Östersund.

På SvD Näringslivs fråga om Sverker Martin-Löf tagit med anhöriga när han flyger SCA:s plan har han svarat ”det kan hända” men att han på rak arm inte kommer ihåg hur ofta. Enligt honom är detta också helt i enlighet med SCA:s policy, om SCA:s flygplan ändå är ute och flyger i tjänsten.

Men enligt SvD Näringslivs källor har det i perioder nästan varit mer regel än undantag att Sverker Martin-Löf haft med familjemedlemmar ombord. Det kan också sättas frågetecken kring tjänsteinnehållet i transporterna, eftersom flygningar ofta sker i anslutning till helger.

Några exempel: En februarifredag i sportlovstider flyger Sverker Martin-Löf med flera familjemedlemmar upp till Östersund. Planet återvänder tomt samma dag. I slutet av påföljande vecka hämtar planet honom i Östersund igen och han flygs ensam till Stockholm. Dagen efter åker han tillbaka till Östersund, nu i sällskap med ytterligare en medföljande, och på söndagen flyger familjen till Stockholm igen.

En sen fredagseftermiddag i september flyger Sverker Martin-Löf med två medföljande till Östersund. I början av påföljande vecka återvänder sällskapet.

Det ska också ha hänt att Sverker Martin-Löfs familjemedlemmar, till exempel barn och barnbarn, suttit ensamma i SCA:s plan på vissa sträckor. Det har också inträffat att passagerarna på något av SCA:s plan bestått av en handfull personer i olika åldrar, alla med efternamnet Martin-Löf.

Ett annat användningsområde för SCA:s flygplan, särskilt på hösten, har varit att transportera Sverker Martin-Löf till olika jakter anordnade av näringslivsvänner i Norden. Vanliga destinationer är Finland, Danmark och Skåne. Inte sällan har det blivit kostsamma historier med flera tomflygningar eftersom Sverker Martin-Löf utgått från Östersund medan planen är baserade på Bromma. Enligt uppgift har Sverker Martin-Löf ofta tagit med sina söner på jakter.

Men det är inte bara familjen som får följa med på SCA:s flygplan. Även Sverker Martin-Löfs jakthundar har enligt flera källor varit frekventa resenärer, ofta har de varit styrelseordförandens enda resesällskap ombord. Hundarna har emellanåt flugit vidare i de helikoptrar som används i samband med SCA:s jakter.

I en artikel i SvD Näringsliv den 14 november motiverade Sverker Martin-Löf SCA:s flygverksamhet så här: ”De här planen är bra redskap för att klara av både koncernledningens och styrelsens arbete. Det finns inget nöjesinslag i det, allt bygger på att arbetet ska bli mer effektivt för vissa kategorier”.

Som SvD Näringsliv skrivit tidigare attesteras Sverker Martin-Löfs flygresor av Industrivärdens vd Anders Nyrén, som är ordförande i SCA:s revisionsutskott. Sverker-Martin Löf attesterar i sin egenskap av ordförande i Industrivärden INDU C -1.34% i sin tur Anders Nyréns kostnader.

SvD har sökt Sverker Martin-Löf för en kommentar. I ett skriftligt svar via SCA:s kommunikationsavdelning vidhåller han att “alla resor företagna med affärsflyget [är] av tjänstekaraktär, vilket även omfattar representation såsom jakt”.

“Det finns ingenting som hindrar att familjemedlemmar är medföljande vid resor i tjänsten. Jag har tidigare bekräftat att familjemedlemmar från tid till annan medföljt”, tillägger han.

Deixe uma resposta

Preencha os seus dados abaixo ou clique em um ícone para log in:

Logotipo do WordPress.com

Você está comentando utilizando sua conta WordPress.com. Sair / Alterar )

Imagem do Twitter

Você está comentando utilizando sua conta Twitter. Sair / Alterar )

Foto do Facebook

Você está comentando utilizando sua conta Facebook. Sair / Alterar )

Foto do Google+

Você está comentando utilizando sua conta Google+. Sair / Alterar )

Conectando a %s